APL lärande o utveckling

 Uppgift 1: 


När dom lite mindre barnen ska tvätta händerna så finns det en pall som dom går upp på för att nå mycket mer när dom ska tvätta sina händer. Barnen ska bli mer självständiga i det genom att dom ska lära sig att gå upp själva på pallen utan att be om någon frökens hjälp att tvätta deras händer. 



Alla barnen når den när dom leker med den för att den sitter längs ner på väggen. Barnen ska bli mer självständiga medans dom leker med den för att man ska kunna nå sakerna som ändå är ganska långt ner. 

Tredje exemplet utan bild: Cyklarna ute så finns det cyklar med fyra hjul och det är mer balans på dom medans dom cyklarna med två hjul är inte så mycket balans på och barnen ska kunna bli mer självständiga i det genom att man cyklar själv på en cykel utan fyra hjul för att få mer balans.

Fjärde exemplet utan bild: På vissa dörrar finns det bilder på olika leksaker som finns i skåperna så barnen ska kunna hitta dom lätt så barnen blir mer självständiga genom att hitta olika leksaker med hjälp av bilder så minns man nog lättare vart dom är.

Uppgift 2
Mamma pappa barn tillhör rollek. Man tar olika roller och leker att man är någon person tex någon är mamma, någon pappa och någon barnet. Leken lär man sig samarbeta med dom andra barnen och kommunicera med andra barnen.

Spela olika spel tillhör regellek. När man spelar olika spel så ska man följa olika regler som står på ett papper för att spelet ska bli rätt måste man lyssna på dom olika reglerna i spelet. I dom olika spelarna lär sig barnen att samarbeta med varandra och lyssna noga. 

Bygga med träklossar tillhör konstruktionslek. Att bygga med klossar innebär att man ska bygga ett så högt torn som möjligt tex barnen lär sig att koncentrera sig och samarbeta med andra barn om dom leker med andra barn.

Uppgift 3 ish
1-3 år barnen leker oftast med tåg/tågbanorna, magnetplattorna, klär ut sig med dom olika kläderna. Barnen är mest i "vilorummet" där olika leksaker finns bland annat tåg/tågbanorna och magnetplattorna.

4-5 år barnen leker också oftast med tåg/tågbanorna, målar olika teckningar, pälar plattor och arm/halsband. Barnen är i dom alla olika rummerna. 

Uppgift 4 ish
Deras utemiljö är att dom har två olika gungor ena gungan är för dom lite mindre barnen och den andra gungan är en kompisgunga för dom lite äldre barnen sen har dom två olika rutschkanor ena är stor och den andra är lite mindre sen har dom ett litet hus och en stor sandlåda.

Cyklarna tex stimulerar barnens motorik. Barnen leker oftast med cyklarna eller i sandlådan när dom är ute.

Uppgift 5
Något nytt jag har lärt mig på förskolan är att det finns alltid nått att göra hela tiden att man får hjälpa barnen mycket med olika saker dom behöver hjälp med. Barnen leker mycket med varandra.

Jag har trivts på förskolan för att har fått varit med lite mindre barn och se vad dom gör för olika saker.



Kommentarer

  1. Emilia!
    Du behöver komplettera följande i din blogg .
    I din blogg beskriver du hur förskolan anpassat miljön för att barnen ska utveckla sin självständighet. Du ger två exempel på detta men behöver ge två exempel till.
    Du beskriver du olika lekstilar där behöver du använda begrepp när det handlar om vad barnen utvecklar i leken. Tänk på de olika begreppen ni använde i ert lekhäfte.
    När du gjort detta läser jag bloggen och ger feedback.
    /Susanne

    SvaraRadera
  2. Emilia!
    I din blogg beskriver du med exempel och bilder som synliggör hur miljön på förskolan utvecklar barnens självständighet, bra. I bloggen beskriver du olika lekstilar och där använder du några begrepp när det handlar om vad barnen utvecklar i leken och ger exempel på lekar. Precis som du skriver utvecklar barnen sin förmåga att kommunicera och samarbeta när de leker rollek men vad mer utvecklar barnen? Det samma gäller vad barn utvecklar konstruktionseken där hade du kunnat vävt in flera begrepp, vilka?
    Du skriver att de yngre barnen ofta leker i vilorummet, vad tror du det beror på? Du skriver att det finns olika gungor på gården, varför är det så?
    Kan de yngre barnen ta sig i och ur gungorna själv?
    Vad roligt att du trivts på förskolan och att du observerat att barnen leker mycket.
    Det märks att du haft på dig dina "observations" glasögon! under din APL.
    Bra jobbat!
    /Susanne


    SvaraRadera
  3. en sak jag tycker är bra är att du förklarar bra. du förklarar bra med bilderna men en sak jag tycker du kan utveckla är att ha kanske en eller två bilder till. en sak jag har lärt mig är att dom cyklar på din förskola på den här årstiden vilket dom inte gjorde på min förskola.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar